Bob Lutz: ”Så skapades världens fulaste bil”

Hur kunde det gå så illa? Varför stoppade ingen Pontiac Aztek innan det var för sent? ”Världens fulaste bil” är inget trevligt omdöme och nu kan före detta GM-chefen Bob Lutz berätta hur missfostret skapades – trots de bästa föresatser om att våga göra något nytt och annorlunda.
Annons

Det började ganska bra, 1999, när Pontiac visade upp Aztek Concept Car och beskrev konceptbilen som en av de mest mångsidiga på marknaden. Men sen gick något fruktansvärt fel och när den färdiga Pontiac Aztek visades upp som årsmodell 2001 häpnade alla. Något styggare hade inte skådats i mannaminne och Pontiac Aztek har i ett otal omröstningar blivit utsedd till ”världens fulaste bil”.

Chefsdesigner för Pontiac Aztek var Tom Peters och just den modellen skulle vi gissa har försvunnit från hans CV-lista. Tom Peters vill nog hellre bli ihågkommen som chefsdesigner för teamen som skapade Chevrolet Corvette C6 samt nya Corvette Stingray C7. Tom Peters arbetade även med senaste generationen Chevrolet Camaro samt Camaro ZL1. I sentida intervjuer har Tom Peters berättat att han var stolt över konceptbilen som föregick Pontiac Aztek, men besviken över slutresultatet.

Men hur gick det till när Pontiac Aztek togs fram? Varför stoppade ingen projektet? General Motors produktchef Bob Lutz berättar i en krönika hos ”Road & Track” hur Pontiac Aztek kom till och hur han själv faktiskt fick sitt jobb hos GM efter att ha gjorts sig rolig över Aztek vid ett middagstal. GM:s dåvarande vd Rick Wagoner blev nyfiken på Bob Lutz analys om vad som gått fel och han fick sedan jobbet som chef över produktutvecklingen hos General Motors.

Bob Lutz skriver att Pontiac Aztek kom till vid en period då GM fått mycket kritik för att inte våga vara annorlunda och göra något nytt. Rick Wagoner tog kritiken på allvar och vid ett strategimöte slog man fast att 40 procent av alla nya bilmodeller skulle vara ”innovativa”. Det ledde till att varenda konceptbil som var tillräckligt udda fick grönt ljus och skulle serieproduceras, Pontiac Aztek var en av dessa.

Den dåvarande chefen för GM:s produktutveckling, Don Hackworth, gjorde också fullständigt klart för sitt ingenjörsteam att han inte ville höra något negativt om Pontiac Aztek. De som var kritiska kunde lämna sitt jobb, Pontiac Aztek skulle bli en succé – punkt slut!

Speciellt utvalda kundgrupper fick säga sin mening om Pontiac Aztek och de totalsågade bilen – men det bekymrade inte GM:s chefer, de hade tidigare gått vidare med flera andra bilmodeller som inte heller gillats av testgrupperna (kliniker, som det brukar kallas).

Flera konsumenter tvivlade över om Pontiac Aztek verkligen var på allvar men GM:s företagsledning valde att totalt ignorera all kritik. Bob Lutz citerar GM:s chefer på den tiden på sitt typiska, kärnfulla sätt: ”What do those a**holes know?” (”De där rövhålen fattar ändå ingenting”).

Enligt Bob Lutz är det mycket farligt när kritiker tystas ner och företagsledningen ägnar sig åt att skjuta alla budbärare (som säger något negativt). Om inte kritiskt tänkande uppmuntras hos medarbetarna kan saker och ting gå väldigt, väldigt illa – vilket Pontiac Aztek blev ett mycket tydligt exempel på.

Lutz pekar också på ingenjörens förenklade tänkande där en bils värde eller attraktion är en summa av goda egenskaper. Men så enkelt är det inte. En bilmodell gör ett intryck, vilket inledningsvis enbart handlar om vad designen förmedlar. Då spelar det ingen roll att bilen ifråga har en mängd goda egenskaper eller att projektet internt har uppfyllt alla mål som ledningen satt upp.

Pontiac Aztek blev en försäljningsmässig flopp och lyckades aldrig komma över 30.000 sålda bilar per år, trots att GM satt upp ett mål på 75.000 bilar/år. Redan 2005 upphörde produktionen.

Till Pontiac Azteks försvar måste man säga att den högbyggda, mångsidiga och lättlastade bilen hade en stor portion av nytänkande som går att spåra ända fram till dagens ”crossovers”, det vill säga en blandning av kombi och suv med kompaktbilens längd. Bli inte förvånade om Pontiac Aztek blir en framtida samlarbil, tack vare sin historik och att den är relativt ovanlig.

 

Källa, Road & Track:

Bob Lutz krönikaHow Bad Cars Happen: The Pontiac Aztek debacle

Bob Lutz: ”Så skapades världens fulaste bil”
En version av Pontiac Aztek kallades för ”Rally”, av outgrundlig anledning. Ser ni något ”Rally” med den här bilen? KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Bob Lutz: ”Så skapades världens fulaste bil”
KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen